2009. július 21., kedd

Nyolcvanegyedik nap, Üzleti informatikai lapok Angliában


Mivel munkámból és érdeklődésemből is kifolyólag otthon elég sokat forgatom a különböző informatikai lapokat, úgy gondoltam, hogy az ingyenes napilapok után érdemes lenne ezeket is megnézni. Vajon miben különböznek a szektor hazai lapjaitól, miben jobbak vagy gyengébbek azoknál?

A, Computer Business Review (CBR)
Lapszám: 2009. május
Oldalszám: 40
Ebből reklám: 13,5+1 oldal saját rendezvény reklámja +1 IBM-mel közös rendezvény reklámja (38,75%)
Legnagyobb hirdetők (1+): Microsoft (3), IBM, Trendmicro (2-2)
Ár: 20 GBP
Példányszám: majd napközben kinézem bent
Leírás: Az igen igényes papírra nyomott lap látszólag nem mutat újat a magyar "konkurensekhez" képest. Főszerkesztői beköszöntő a nyitás, amelyben a szerző megemlíti, hogy nemrég épp egy IBM-es rendezvényen tartott keynote-előadást, ahol többek között az IBM Smarter Planet koncepciójáról volt szó. Lapozok kettőt, hopp, egy IBM Smarter Planet hirdetés. Lapozok még egy párat, hopp, IBM-CBR közös rendezvény reklámja.

A hírrovat két oldalas, 7 hírből 3 valamilyen cég PR-célú kutatása, 1-1 Gartner, ill. Message Labs elemzés, 1 notebook-aksi visszahívás és egy helyi hír: angol a legzöldebb adatközpont.

A magazin további részében található cikkek meglehetősen emberközpontúak, a szárazabb sztorikat is inkább interjúkon keresztül próbálják tálalni. Ilyenkor persze a szakértő cége, elérhetősége és a boilerplate ott szerepel a cikk végén.

Külön rovat foglalkozik az aktuális felvásárlásokkal, illetve egy ajánlóban foglalják össze a jövő hónap említésre érdemes dolgait, legyen az egy rendezvény vagy egy piacra kerülő bigyó.

A lap egyetlen, számomra érdekesebb újítása az, hogy a véleménycikk végén a cikkben idézett összes szereplő adott témához kapcsolódó írása tinyurl-es linkek formájában megtalálható.

Összességében egy igényes, reklámokkal telipakolt, tartalmában és szerkezetében számomra szinte semmi újat nem hozó lap a CBR.


B, ComputerWeekly
Lapszám: 2009. május 19-25.
Oldalszám: 24
Ebből reklám: 11,5 (47,9%)
Legnagyobb hirdetők: Microsoft, IBM, Trendmicro (2-2-2)
Ár: 3,25 GBP
Példányszám: majd napközben kinézem bent
Leírás: A sajtpapírra nyomtatott lap belső borítóján rögtön már az előbb megismert IBM Smarter Planet hirdetés köszönt, majd pedig a főszerkesztői beköszöntőben a különböző smart meter-ekről esik szó, megemlítve az IBM-et is. Hm, micsoda véletlen!

Mivel hetilapról van szó, a hírek némileg nagyobb teret kapnak: egy oldalon klasszikus hírek, két oldalon pedig már komplexebb hírelemzés foglal helyet.

A cikkek elsősorban gyakorlati problémákkal foglalkoznak, ez valószínűleg a lap megjelenési gyakorisága miatt van így - nincs idő hosszabb elemzéseket készíteni.

Az újság tudatosan húzza magával online kiadását. Nemcsak, hogy minden cikk alján megtalálható a link az internetes verzióhoz, hanem egy oldal csak és kizárólag az adott hét computerweekly.com-os történéseivel foglalkozik: legolvasottabb cikkek, fotós beszámolók, a hét kérdése, online játékok és versenyek.

A hátsó címlapot meglepő módon nem reklámcélokra használják fel, hanem szórakoztatásra: ott dolgozzák fel a bulvárosabb, vagy humorosabb oldalról is megközelíthető híreket, illetve ott kapott helyet egy sajátos hangvételű napló is.

A lap amennyire ronda, annyira finom, valódi alternatívát próbál nyújtani a piacon.


C, Information Age
Lapszám: 2009. május
Oldalszám: 52
Ebből reklám: 20+3 saját promóció (44,2%)
Legnagyobb hirdetők: Dataflux (4), Microsoft, IBM, Trendmicro (2-2-2)
Ár: Nem találom...
Példányszám: majd napközben kinézem bent
Leírás: A CBR-hez hasonlóan igényes lap elmaradhatatlan főszerkesztői beköszöntőjében meglepő módon nem esik szó az IBM-ről, de a tartalomjegyzék után már rögtön egy Smarter Planet-es hirdetésbe botlok. Az újság elején végre nem a havi- és hetilapoknál egyébként is megkérdőjelezhető értékű hírrovat, hanem az olvasói leveleké található - a HVG-ben is mindig ez volt az egyik kedvencem!

Érdekes az Insider (Bennfentes) rovat koncepciója: egy hírt vmilyen kicsit szokatlan oldalról kiveséznek, és mellékesen két szakértő véleményét is kikérik a témáról. A cikkek többsége egyébként havilaphoz méltó módon alapos elemzés.

Az újság közepén egy 8 oldalas, Dataflux által szponzorált melléklet található. A lap rendszeresen rendez kerekasztal-beszélgetéseket, vitákat is, ezek összefoglalója is bekerül az adott számba - ezek a megoldások sem ismeretlenek a magyar IT-lapok olvasói számára.

A 37. oldalig azt hittem, hogy végre sikerült találnom egy havilapot, amiből száműzték az értelmetlen hírrovatot. Hát nem, csak jól eldugták! Mindenesetre legalább nem vitték túlzásba, tényleg csak egy oldalt foglal el.

Itt is külön oldalt kapnak a felvásárlások és összeolvadások, a pénzügyi jelentések és elemzések pedig ennek a dupláját. Szintén két oldalon találhatók könyvkritikák - természetesen informatikai témakörben - és ugyanennyi terjedelmet kapott a legérdekesebb rovat, az Industry Trends is. Utóbbiban a különböző aktuális témákat (Windows7, SAAS, security, elbocsátások, adatközpontok, ID-menedzsment) a trendekre koncentrálva, azokat felrajzolva dolgozzák fel, így helyezve képbe az olvasót.

Az Information Age az én szememben egyértelműen veri a CBR-t innovativitásban.


D, Computing
Lapszám: 2009. május 14-21.
Oldalszám: 32
Ebből reklám: 15,75+0,25 saját promóció (50%)
Legnagyobb hirdetők: IBM (2,5), Microsoft, Trendmicro (2-2)
Ár: 2,75 GBP
Példányszám: majd napközben kinézem bent
Leírás: Létezik IT-lap főszerkesztői beköszöntő nélkül, gondoltátok volna? Ehelyett a belső borítón fellelhető Microsoft-hirdetéssel szemben az elmúlt hét internetes válogatása látható: 5 legolvasottabb cikk, érdekes hírek, a hét idézete, a hét száma, a hét statisztikája...mintha már ezt láttam volna valahol, de attól függetlenül jó! Meg különben sem tudom, hogy ki lopta kitől az ötletet - könnyen lehet, hogy mindketten valamilyen harmadik laptól.

A hírektől itt sem szabadulhatunk meg, két oldalnyit kapunk a nyakunkba, de legalább az elemzésen van a hangsúly, nem a hírértéken - azon úgyse lehetne.

Lapozok egyet, hopp, megint egy Smarter Planet hirdetés az IBM-től. Ezt a témát nagyon keményen nyomja a Kék Óriás, iszonyú globális hirdetési büdzsé állhat emögött...

Az elemzések után egy elég sokszínű véleményrovat következik, ahol különböző cégek vezetői, informatikusai írhatják le gondolataikat. Az interaktivitás jegyében készül az olvasói rovat, a szokásos menedzsment, outsourcing és hasonlók után pedig itt is egy humorrovat zárja a lapot, csak épp nem a hátso borítón, hanem az azt kettővel megelőző lapon.

Nektek is feltűnt, hogy a konkrét tartalomról egyik lapnál sem ejtettem sok szót? Ennek az az oka, hogy ezen a téren semmi igazán meglepővel nem találkoztam, mondhatni a magyar lapok pariban vannak az itteniekkel, úgyhogy ezúton is gratulálok nekik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése