2009. július 9., csütörtök

Hatvankilencedik nap, 10+1 tipp PR-osoknak


Az elmúlt napokban már annyi helyről befutott hozzám a Proprtips.com linkje, hogy kénytelen voltam kiolvasni az egész blogot - ha meg már kiolvastam, írok is róla.

A 122 tipp alapján nem irigylem azt az amerikai újságírót, aki ezt a blogot írja - nem lehet könnyű élete. Az általa megfogalmazott tanácsok többsége szerintem meglehetősen egyértelmű minden némi józan ésszel rendelkező PR-os számára - persze nem biztos, hogy csak ilyenek dolgoznak a szakmában.

Az alábbiakban találjátok azokat a tippeket - illetve a megjegyzéseimet -, amelyeket a leghasznosanak, legérdekesebbnek tartottam:

1. Betámadhatsz valami sztorival Twitteren, de csak direkt üzenetben, írd bele az emiledet is, plusz egy linket.

Hah, ők azért ebben jelentősen előrébb járnak, nálunk még elég kevés újságíró van csak fent Twitteren - bár a múltkor már azon gondolkodtam, hogy a sajtólistákat ki kéne egészíteni egy Twitter, illetve egy IM rubrikával.


2. A lelkesedés mindennél fontosabb.

Azaz lehetőleg ne unott hangon, szenvtelenül próbáld rásózni az újságíróra a sokezredik dögunalmas rútert, legalább a te hangod alapján tűnjön izgalmasnak az a fránya készülék.


3. Az általom kapott telefonhívások 90%-a egy-egy sajtóközlemény sorsa felől érdeklődik. Megkaptam? Ja. Elolvastam? Talán. Follow-upolhatod a közleményt, de ne telefonon, hanem emilben!

Ja. Csak ha azért nem kapta meg mondjuk az előzőt, mert vmi gond van a címével, akkor az emiles follow-up nem sokat ér. Más kérdés, hogy a follow-up hatékonysága szerintem alulról közelíti az aranyásásét...


4. A sajtóközlemény tényleg működik - ha jó és érdekes.

Hát igen, a jó sztori tényleg eladja magát, ha meg nem jó, akkor lehetsz akár Sekszpír, max. 1-2 kétes olvasottságú copypaste megjelenést meg egy OMFG-t zsebelhetsz be...


5. Ha azt akarod, hogy elolvassák az emiled, térj a tárgyra rögtön a levél subject-jében.

Általában szerintem az ügyfél nevét és a tevékenységet vagy történést érdemes beleírni, pl. Meghívó a Lenovo sajtótájékoztatójára vagy Google-interjú Andrew Pozniak-kal. Linket nem jó bemásolni, mert sok programban (pl. Gmail, és így Google Apps) nem lehet rákattintani, csak kimásolni.


6. Keress megegy héttel azelőtt, hogy elindítasz vmi újdonságot. Na jó, legyen két hét, ha te vagy a Google, a Facebook, a Microsoft vagy az Apple.

Jaja, az utóbbi időben mi is egyre többször próbáljuk a fontosabb bejelentéseket kicsit előre beharangozni, hogy az újságíró felkészülhessen a témából, és egy a megszokottnál jóval alaposabb cikkel állhasson az olvasói elé. Persze ahhoz az is kell, hogy megbízz az adott zsurnalisztában, hogy nem hozza le a sztorit idejekorán...


7. Ha pendrive-on adod oda a sajtóanyagokat, bizonyosodj meg róla, hogy tényleg fent vannak-e.

Jaj, ez tényleg nagyon kellemetlen tud lenni, de az embernek sokszor tényleg nincs sok ideje/idege/kedve/ereje arra, hogy mind a 30-at leellenőrizze - na ilyenkor szoktam lepasszolni Nellinek vagy Zsuzsinak, hogy nézzék már meg:)


8. Ha azt mondom a telefonba, amikor felhívsz, hogy bocs, most nem érek rá, határidős munkám van, akkor ne erősködj, hogy ez pedig fontos lenne...

...hisz valószínűleg mást nem érsz el, legfeljebb magad és esetleg az ügyfeled ellen hangolod az újságírót.


9. Mielőtt felhívnál, hogy betámadj valamivel, szánj arra időt, hogy rákeresel, írtam-e már valaha az ügyfeledről. Az, hogy nem régóta dolgozol csak ezen az ügyfélen, nem elfogadható kifogás.

Hah, és reménykedj benne, hogy az adott oldalnak használható keresője, illetve archívuma van - nálunk ez azért nem teljesen egyértelmű...


10. Bármi amit mondasz, üzensz, írsz vagy csiripelsz, felhasználható - érted vagy ellened. Ha névtelen akarsz maradni vagy egy "off the record" megjegyzést beszúrni, azt előre jelezd.

Egyszer nagyon keményen megizzasztott egy ilyen jellegű meggondolatlanságom, tényleg megéri odafigyelni az ilyenre.


+1 Nem az érdekel, hogy melyik ügynökségnek dolgozol, hanem az, hogy melyik ügyfelet képviseled. Használj ilyen vagy ehhez hasonló névjegykártyát!


Zseniális ötlet! Mondjuk egy nyomdai megoldással még elegánsabbá tehető:)

4 megjegyzés:

  1. ...és még be is vallod, hogy lepasszolsz nekünk minden felettébb "izgi" melót! :)

    Élénken él bennem, amikor fél 7kor kb 40 cd-t halmoztál fel az asztalomra, hogy nézzem át őket. Majd amikor már azt hittem végeztem, felhívtad a figyelmemet cd borítók kivagdosására is! :)

    VálaszTörlés
  2. Pontosan! De azt ne felejtsd el, hogy mindekozben en sem a Margitszigeten suttettem a hasam, hanem melletted ultem es dolgoztam...

    Szerintem nem sok olyan esetet tudsz felsorolni, amikor te meg dolgoztal, en meg elhuztam a csikot:)

    VálaszTörlés
  3. Nelli, szerintem az van, hogy Dani nagyon magányosan és szomorúan túlórázott volna aznap, ezért felrakott valami zenét és körbeadott egy kis munkát, hogy jobban hasítson a buli. Vagy pont fordítva, annyira állat volt a hangulat, hogy sajnálta volna, ha kimaradtok belőle. Lényeg a lényeg :D

    VálaszTörlés